måndag 24 maj 2010

Det stora slaget


Så har man avverkat ytterligare ett Götegborgsvarv. Håller inte räkningen längre men jag vet att nästa år blir det 20 år sedan jag deltog i mitt första varv. Nyinflyttad till Göteborg lurade jag 1991 till mig en plats i första startgrupp. Och plats i första startgrupp har jag lyckats behålla sedan dess. Fast numer i startgrupp 1B, men ändå. Och tiderna blir med åren sämre och sämre. Brukar kunna begränsa försämringen till ca 1 minut varje år men i år drog jag till med inte mindre än 5 minuter sämre tid än sist. Men är riktigt nöjd med min insats ändå. Dels för att det var två år sedan jag sprang sist, dels för att jag inte sprungit ett enda löppass på över en månad. Sen var det ett väldigt tufft lopp i år. Har aldrig känt sådan värme på varvet nån gång. Och jag brukar inte klaga när det är varmt. Det var helt sjukt att springa de sista kilometrarna från det att vi vek av från avenyn in på Vasagatan så låg det folk utslagna överallt längs vägen. På slottskogsvallen sprang sjukvårdare med bårar och tog hand om livlösa löpare överallt. Det var som värsta slagfältet. Såg faktiskt ganska komiskt ut. Ändå var det inte mer än 24 grader i luften. Hur som helst var det helt klart det jobbigaste GBG-varv som jag genomfört. Men ändå ganska kul. Är riktigt taggad att börja springa igen. Och förutom en rejäl träningsvärk så känns ben, höfter och rygg helt ok. Det kanske är på asfalt i lagom tävlingsfart man ska springa för att slippa värk och skador.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar